Vliegen II

9 Dec

Het volgend project, een fokker DR1, volledig CAD ontworpen en CNC uitgesneden in de fabriek. Uitvoerige proefvluchten stellen vast dat ze zelf zonder onderste vleugel alleen maar naar rechts wil rollen.

Om verdere teleurstelling te voorkomen beginnen we met een minimum tijdsinvesteringsproject: een delta met motor. De eerste vlucht is veelbelovend, maar zweefvliegtuigen zijn veel plezanter en het wordt min of meer vergeten. Uiteindelijk belandt het in een boom en wordt voor de onderdelen gekannibaliseerd.

Tijd dus voor iets conventionelers: een kartonnen visarend. Het idee begon omdat we de berg moeten delen met parapentes en deltas die meestal nerveus worden als we in de buurt komen. Misschien gaan ze wel uit de weg voor een vogel.
Na een paar varanderingen valt hier nog een goede prestatie uit te halen (voor de geïnteresseeerden staan de plannen ook op de blog). Ondertussen bestaat er ook een video van. Na een paar vlieguren komt ze een nult tegen en de vleugel protesteert door in volle vlucht in twee te breken.

Volgend idee: kartonnen spitfire. Vloog ook vrij goed totdat de voorlijst werd hervormd door een rots. Na verdere vliegpogingen ging het letterlijk vrij snel bergafwaarts, hoewel zelf met half afgescheurde staart was het nog semi in staat in de lucht te blijven.


Hoog tijd dus voor een vervanging: iets met canard configuratie en een Kline-Fogelman profiel (de nieuwste rage in de luchtvaart).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: